Scafom-rux traptoren op een Antarctische missie

Wat doet een trappentoren op Antarctica?

Eindeloze vlaktes, glinsterende witte sneeuw overal waar je kijkt, temperaturen rond de 46 graden onder het vriespunt - en midden in dat alles een Scafom-rux trappentoren! Dat klopt, sinds eind 2021 staat de trappentoren in een 10 meter diepe geul midden op Antarctica. En dat in opdracht van de wetenschap. De trappentoren wordt gebruikt voor de veilige afdaling naar de boorgeul van het Kohnen Station van het Alfred Wegener Instituut.

Tijdens de Arctische zomermaanden van november tot februari worden op het Kohnen Station al ongeveer 20 jaar ijskernboringen voor onderzoeksdoeleinden verricht. Wetenschappers kunnen de diepere ijslagen gebruiken om de klimaatomstandigheden in het verleden te onderzoeken. De lucht die in de oude ijslagen zit opgesloten geeft bijvoorbeeld informatie over de samenstelling ervan in lang vervlogen tijden. Mensen in het veld noemen de gewonnen ijskernen daarom "klimaatarchieven". En dat is van essentieel belang voor modern klimaatonderzoek.

Naast onderzoek moeten er ook onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden aan de boorsleuf en aan het station zelf. En onze trappentoren in het midden van dit alles!

 

De bestemming van de expeditie: AWI's Kohnen station in het binnenland van Antarctica.

 

Wat de trappentoren op Antarctica doet is nu dus duidelijk. Maar laten we bij het begin beginnen. Hoe krijg je een trappentoren samen met allerlei vracht en apparatuur zo dicht bij de Zuidpool? Dat zijn immers meerdere containers tot 35 ton die over ruw terrein vervoerd moeten worden. Het klassieke transport per vrachtwagen is dus logischerwijs uitgesloten. In plaats daarvan moet de route van 750 km naar het landijs worden afgelegd met rupsvoertuigen. Ervaren expeditiedeelnemers noemen dit vervoer van vracht en proviand per rupsvoertuig en slee een "traverse".

 

Een goede voorbereiding is de sleutel

Vooral als je voor een 10-daagse reis door sneeuw en ijs midden op Antarctica staat, moet alles tot in het kleinste detail zijn voorbereid. Vooral de montage van de trappentoren ter plaatse moet soepel verlopen. Hulp van een hele ploeg steigerbouwers is midden op Antarctica nogal moeilijk te krijgen. Daarom moet de technicus van de expeditie deze taak op zich nemen. Ons team trainde hem in het opbouwen en afbreken van de toren totdat alle treden op hun plaats stonden.

 

Het steigermateriaal wordt ingeladen voor zijn reis naar Antarctica.

 

Nadat het steigermateriaal was ingepakt en geladen, kon het negenkoppige team onder leiding van stationsmanager Holger Schubert aan de slag. Eind 2021 steeg het vliegtuig van de bemanning op. Bestemming: Kaapstad, Zuid-Afrika. Vandaar ging het team, na een quarantaine van 14 dagen, door naar Neumayer Station III op Antarctica. Na de landing daar begonnen de voorbereidingen voor de traverse naar Kohnen Station, 750 km verderop. Maar hoewel het team zeer geconcentreerd werkte en de voorbereidingen snel vorderden, werd de vertrekdatum voor de tocht naar het landijs steeds verder uitgesteld. Een sterk lagedrukgebied met sneeuwstormen en winden tot 130 km/u vestigde zich in het gebied van de Weddellzee. Het team bleef veertien dagen op het Neumayer III station totdat er eindelijk een klein weervenster openging. En dit moest onmiddellijk benut worden.

 

Locatie van station Kohnen in Antarctica



 

Hoe het team zich een weg baande door sneeuw en ijs met onze trappentoren in hun bagage, lees je in deel 2.

 

Ga terug

Reacties

Reactie toevoegen

Wat is de som van 3 en 2?

Neem contact op

Stronger. Together.

Het Scafom-rux-team is er om u te ondersteunen bij al uw vragen. Neem contact met ons op door op de onderstaande knop te klikken.